Click ... Terima kasih.

Click Me! Click Me! Thanks
Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?
Ingatkan daku...
Ingatkan kesilapan dan kesalahanku kerana Sayangmu,
Bukan kerana benci dan cemburu...
{wansiti}

Search

POST-TO-DO

DEALER TOPUP MALAYSIA
SEWA RUMAH DI KOTA BHARU, KELANTAN PENGANGKUTAN DISEDIAKAN
Tambah PENDAPATAN Paling Mudah Dengan SIMPAN EMAS!!!

Susu Lembu Lebih Baik

Sejak timbul isu botol susu bayi polikarbonat, sepatutnya para ibubapa di sana perlu sedar akan perlunya menyusukan bayi mereka dengan susu ibu,. lebih daripada susu lembu.. Kesibukan ibu yang bekerja sekarang, walau bagaimanapun menghalang mereka daripada menyusukan bayi mereka direct dengan susu ibu.

Ada ibu bekerja yang rajin, mencari alternatif menyusukan bayi mereka juga dengan susu ibu, tetapi terpaksa juga menggunakan perantaraan botol sebagai bekas simpanan susu untuk bayi mereka. Tindakan para ibu ni patut dipuji, kerana kesungguhan mereka menyusukan anak-anak. Kesibukan kerja langsung tidak memberi peluang kepada mereka mencipta alasan untuk tidak memberikan yang terbaik dengan penyusuan ibu kepada bakal generasi masa depan.

Bagaimana pula dengan ibu yang tidak dapat menyusukan anak kerana kekurangan/kering susu badan? Ada alternatif lain
Lagi menggunakan botol susu.

Kerja Kosong: Ibu Susuan
Adakah pelik dan aneh zaman ini dengan kerjaya sebagai ibu susuan? Kerja kosong yang baru ini ada potensi nya yang tersendiri. Namun, bukan calang-calang ibu susuan yang boleh kita berikan harapan masa depan. Pemilihan ibu susuan melalui akhlak dan peribadi yang baik perlu diambil kira. Bagi elakkan terjadi, "lari dari mulut buaya, masuk mulut harimau"..

Bagi wanita yang dikurniakan susu yang banyak, malah.. boleh pula menyusukan 2,3 orang bayi dalam 1 masa, apa salahnya mencari rezeki yang halal dengan bekerja di rumah sebagai Ibu Susuan? Pekerjaan yang mulia ini amatlah disyorkan bagi suri-rumah dan ibu-ibu yang ingin mencari pendapatan lebih bagi membantu suami mendapatkan ekonomi tambahan rumahtangga mereka. 

Sudah belajar tinggi-tinggi, takkan nak duk rumah dan jadi ibu susuan?
Itu sebenarnya adalah soalan yang bagus, dan anda sudah tahu jawapannya.. Bagi ibu susuan yang mempunyai pendidikan yang tinggi adalah lebih dituntut. Dengan ilmu yang diperolehinya semasa belajar dahulu, dapat dipraktikkan dalam pendidikan awal anak-anak susuan. Pendidikan yang mula-mula adalah dari ibu kepada anak kan? Mulalah dari sekarang. Usah memandang negatif dan serong terhadap pekerjaan yang mulia ini. 

Di samping dapat membantu ibu lain yang tidak dapat menyusukan anak mereka, secara tak langsung, hubungan yang terjalin antara keluarga susuan dan keluarga kandung bayi tersebut akan bertambah-erat. Talian persaudaraan sesama saudara seaqidah itu kan dituntut di dalam ajaran Islam?

Seperti perkara ke-9 yang tercatit dalam 10 wasiat as-Syahid Imam Hassan al-Banna ini:
9. Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan da'wah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan. 
Akhlak Seperti Lembu
Kenapa remaja hari ini runtuh dari segi akhlak? Ada juga yang akademik cemerlang, namun sahsiah tergadai! Salah-satu antara sekalina banyak faktor adalah datang dari sumber makanan dan minuman yang diminum. Ini baru sumber susu yang heboh diperkatakan, perbandingan antara susu ibu dan susu lembu, belum lagi masuk topik yang berkaitan dengan masalah keberkatan rezeki yang diperolehi untuk menyuapkan makan dan minum ke mulut anak-anak.

Betul... Seperti makanan sunnah yang lain. Susu ibu juga merupakan antara makanan awal yang menjadi sunnah dan tuntutan kepada ibu kepada anak. Lebih-lebih lagi kita nampak di sini, dengan penyusuan ibu yang teratur kepada anak, hubungan antara ibu dan anak menjadi lebih akrab dan mesra. Ada jalinan ikatan kasih-sayang yang lebih umpphh di situ... Cuba fikir-fikirkan untuk bakal generasi masa depan kita.

Suka entri ini? (=^_^=)

comment 0 comments:

--------------------------- (=^_^=) ------------------------------

Related Posts with Thumbnails

Followers

© 2010 Genius Resources is proudly powered by Blogger