Click ... Terima kasih.

Click Me! Click Me! Thanks
Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?
Ingatkan daku...
Ingatkan kesilapan dan kesalahanku kerana Sayangmu,
Bukan kerana benci dan cemburu...
{wansiti}

Search

POST-TO-DO

DEALER TOPUP MALAYSIA
SEWA RUMAH DI KOTA BHARU, KELANTAN PENGANGKUTAN DISEDIAKAN
Tambah PENDAPATAN Paling Mudah Dengan SIMPAN EMAS!!!

Interaktif Belajar Iqra'

Mengajar kanak-kanak yang masih belum mengenal huruf jawi (hijaiyah) membaca Al-Quran agak senang jika kena dengan teknik menarik perhatian mereka, lebih-lebih lagi... Kanak-kanak yang suka bermain dan kurang menumpukan perhatian mereka semasa belajar. Bagaimanakah caranya?

Menggunakan Melodi & Lagu
Cara ini lebih mudah menarik perhatian mereka menghafal, walaupun begitu, ada kelemahan nya dalam teknik ini. Kanak-kanak akan tidak mengenal huruf jika terlalu asyik menari dan menghayunkan kepala semasa mengikut rentak nyanyian lagu..

Di sini ada beberapa cara yang digunakan oleh ibubapa untuk mengajar anak mereka yang berumur bawah 6 tahun belajar Iqra' dan seterusnya membaca Al-Quran. Memang kanak-kanak akan senang ingat apa yang diajar kepada mereka, namun untuk mengekalkan daya ingatan mereka terhadap apa yang dibaca itu, memerlukan daya usaha yang istiqomah dari ibubapa untuk terus menggalakkan mereka. Atau juga perlu dijanjikan saguhati atau hadiah atau apa-apa yang mereka minat, samada bawa mereka berjalan jika mereka dapat menghabiskan silibus yang ditentukan kepada mereka pada hari tertentu.

Menulis
Dengan cara menulis, sambil tulis-sambil sebut apa yang ditulis pun amat berkesan! Walaupun kesabaran orang yang mengajar kanak-kanak ini diperlukan semasa proses menulis ini berlangsung, namun.. dengan cara ini, kanak-kanak akan lebih kenal huruf, pandai menyebutnya serta mempunyai kemahiran menulis di samping membaca. 

Namun, tahap umur untuk menulis ini bergantung kepada kebolehan kanak-kanak tersebut. Ada kanak-kanak yang sudah pandai menulis di usia muda, seawal, 4-5 tahun, namun ada kanak-kanak yang mula menulis pada usia yang lebih daripada itu. Ibubapa perlu memerhatikan tahap kebolehan anak-anak mereka ini.

Ada beberapa cara tulisan yang boleh digunakan untuk kanak-kanak cepat menulis, seperti contoh di sini, (belajar Iqra' bersama Khalil)

Di findtoyou.com (belajar Iqra'), ada beberapa contoh mengajar Iqra' yang dilakukan oleh ibubapa dan anak-anak mereka.

Suka entri ini? (=^_^=)

comment 0 comments:

--------------------------- (=^_^=) ------------------------------

Related Posts with Thumbnails

Followers

© 2010 Genius Resources is proudly powered by Blogger