Click ... Terima kasih.

Click Me! Click Me! Thanks
Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?
Ingatkan daku...
Ingatkan kesilapan dan kesalahanku kerana Sayangmu,
Bukan kerana benci dan cemburu...
{wansiti}

Search

POST-TO-DO

DEALER TOPUP MALAYSIA
SEWA RUMAH DI KOTA BHARU, KELANTAN PENGANGKUTAN DISEDIAKAN
Tambah PENDAPATAN Paling Mudah Dengan SIMPAN EMAS!!!

Gagal temuduga?

"...jika gagal tak guna mengeluh, yang berguna ialah kenalpasti kenapa gagal dan buat sesuatu supaya tak gagal lagi...."

Ayat yang biasa kita dengar tapi amat besar ertinya. Dalam kata lain, kalau gagal;
* Kenal pasti SEBAB gagal
* Buat sesuatu untuk PERBAIKI punca gagal tersebut

Tak perlu menghentam sistem atau terusan mengeluh jika masih gagal mendapat kerja. Itu lumrah hidup, kadang kita dapat apa yang dikehendaki dan kadang tidak.

Saya masih ingat kata-kata bekas Ketua Setiausaha Negara yang dahulu Tun Ahmad Sarji (sekarang pengerusi PNB) yang lebih kurang bunyinya;

Itu sahaja. Sebagai contoh realiti; antara pengasas Apple Inc, Steve Jobs ketika mana dia masuk semula ke Apple Inc sebagai CEO menggantikan Gil Amilio, dia mengenal pasti 'PUNCA' kelembapan perkembangan Apple Inc dan mengambil keputusan 'drastik' dengan melepaskan 'Newton', 'Cyberdog' dan 'OpenDoc' dan selepas itu Apple Inc terus mencipta kejayaan dan perkembangan besar hingga sekarang!

Itu yang Tun Ahmad Sarji cuba katakan, kenalpasti masalah, perbaiki masalah!

Dalam kes temuduga, kenapa GAGAL TEMUDUGA? Antara puncanya ialah;

* TAK KONFIDEN; solusinya, kekalkan momentum keyakinan anda. Sentiasa berlatih, bermonolog sendiri supaya nantinya lancar.

* TAK CUKUP PERSEDIAAN; solusinya, luangkan sedikit masa untuk bersedia sebelum ke temuduga. Kenalpasti syarikat/jabatan/jawatan apa yang kita pohon dan luangkan masa ulangkaji berkenaan jawatan tersebut. Luangkan masa, jangan redah saja!

* TAK DAPAT JAWAB SOALAN; solusinya, anda bertanya kepada kawan-kawan yang dah pernah pergi temuduga tersebut apa soalan yang ditanya. Sekurang-kuranrnya anda dah ada sedikit idea apa yang bakal ditanya

Jangan lupa tips penting tadi, jika nak ke temuduga jawatan kerajaan, tanya calon yang telah ke temuduga kerajaan. Kalau nak ke temuduga jawatan swasta, tanya calon yang dah ke temuduga jawatan swasta. Skop
biar sama. 

Download sahaja semua 100 lebih soalan dan jawapan koleksi soalan soalan yang selalu ditanya ini dan ianya sudah dibahagikan kepada beberapa skop antaranya;

* 10 soalan umum yang sering ditanya ketika temuduga
* 10 soalan yang sering ditanya kepada graduan
* 35 soalan yang berkaitan dengan kerja
* 15 soalan lain yang mungkin ditanya
* 22 soalan pelik yang mungkin ditanya

Tak perlu lagi cari kawan-kawan yang dah pergi ke temuduga kerana kadang mereka pun tak mahu bercerita kepada anda sepenuhnya kerana ianya akan mengecilkan peluang mereka dapat jawatan tersebut juga..


Suka entri ini? (=^_^=)

comment 0 comments:

--------------------------- (=^_^=) ------------------------------

Related Posts with Thumbnails

Followers

© 2010 Genius Resources is proudly powered by Blogger