Click ... Terima kasih.

Click Me! Click Me! Thanks
Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?
Ingatkan daku...
Ingatkan kesilapan dan kesalahanku kerana Sayangmu,
Bukan kerana benci dan cemburu...
{wansiti}

Search

POST-TO-DO

DEALER TOPUP MALAYSIA
SEWA RUMAH DI KOTA BHARU, KELANTAN PENGANGKUTAN DISEDIAKAN
Tambah PENDAPATAN Paling Mudah Dengan SIMPAN EMAS!!!

Makanan untuk Orang Batuk


Batuk adalah perkara biasa, setiap tahun, mungkin kita akan mengalami batuk yang berlarutan sekurang-kurangnya setahun sekali. Bagi tahun lepas, wansiti tak ingat adakah wansiti terkena penyakit batuk berlarutan ini ataupun tidak. Namun, kali ini, adalah pasti.. wansiti sedang batuk yang memerlukan proses rawatan dan kembali kepada pemakanan yang betul. Batuk ni, sebenarnya melelahkan dan boleh menyebabkan kita hilang tumpuan semasa bekerja. Hari ini cukup tempoh 24 jam wansiti mulai batuk. 

Sebab Batuk
Ada pelbagai sebab kepada gejala batuk ini. Antaranya adalah, 
Makanan: *PEDAS * BERMINYAK * MANIS  * MASAM 
Jika boleh nak elakkan makan ubat batuk. Jadi wansiti kena elakkan makan makanan yang pedas, berminyak, manis, masam, minuman berais.. yea! Semalam, baru wansiti teringat, semasa makan malam, kami pekena sambal belacan yang kaw-kaw nya pedas. Sebelum makan, untuk alas perut plak, wansiti p hentam makan Coklat Daim dan KissMe. Mula-mula ingat batuk biasa sahaja, sebab sambal yang pedas tu, tak sangka pula berlarutan batuknya sampai ke malam.. dan sampai pula ke petang hari ini.
Minuman:  * AIS * KOPI * MINUMAN BERKARBONAT * MINUMAN MANIS
Debu: Di mana-mana pun ada debu. Debu juga boleh menyebabkan hidung dan tekak tidak selesa. Oleh itu rajin-rajin sapu dan pastikan rumah dan tempat kerja anda sentiasa bersih dari debu. Bagi yang kerja di luar, yang memerlukan mereka bergerak ke sana ke mari, menaiki motor atau apa sahaja kenderaan yang terbuka. Sila pakai penutup muka, dan elakkan kawasan berdebu yang keterlaluan. Jika naik motor, beca atau basikal tu, memang tak leh alri dari duk sedut asap kenderaan lain dan juga debu-debu cinta yang berterbangan dalam bentuk zarah. Dengan mata kasar, memang kita tak nampak debu/gas karbon monoksida ini, namun, untuk kesihatan yang maksimum. Amalkan memakai penutup muka. Body mau pakai lama beb! Sayangi lah badan anda.. [iklan penaja]

Asap Rokok
Bahan-bahan yang terkandung dalam rokok adalah seperti nikotin, tar, karbon monoksida (asap kenderaan tadi), sulfur dioxide yang boleh menjadi penyebab kepada pelabagai penyakit. Antaranya adalah batuk! Itupun, batuk adalah seringan-ringan penyakit akibat dari merokok. Penyakit yang biasa perokok tegar ni dapat adalah kanser paru-paru (lung cancer), asthma, bronchitis, emphysema (proses penukaran gas oksigen dan karbon dioksida oleh alveoli di paru-paru menjadi tidak lancar).

Makanan Sembuhkan Batuk: 
* Sup Ayam 
Masukkan juga bawang putih (lau nak kunyah mentah-mentah, boleh juga - diakui boleh kurangkan selsema dan batuk-batuk)
Lada hitam & Halia (membantu menghangatkan badan di samping buang angin dari dalam badan)
  
Elakkan menumis menggunakan minyak; tak tumis langsung lagi bagus,
Makan sup ayam tadi suam-suam-panas, untuk melancarkan lagi peredaran darah dalam badan.

* Minum air suam dan jus buah-buahan
Vitamin C dalam buah-buahan sitrus seperti oren/strawberi, dapat membantu mengurangkan selsema dan batuk 
  

Suka entri ini? (=^_^=)

comment 0 comments:

--------------------------- (=^_^=) ------------------------------

Related Posts with Thumbnails

Followers

© 2010 Genius Resources is proudly powered by Blogger