Click ... Terima kasih.

Click Me! Click Me! Thanks
Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?
Ingatkan daku...
Ingatkan kesilapan dan kesalahanku kerana Sayangmu,
Bukan kerana benci dan cemburu...
{wansiti}

Search

POST-TO-DO

DEALER TOPUP MALAYSIA
SEWA RUMAH DI KOTA BHARU, KELANTAN PENGANGKUTAN DISEDIAKAN
Tambah PENDAPATAN Paling Mudah Dengan SIMPAN EMAS!!!

Fiqh Awlawiyat dalam Islam

Dalam kehidupan seharian, kita pasti berdepan dengan banyak tuntutan dan kewajipan yang mesti dilaksanakan. Sebagai mukmin yang memikul amanah menjadi khalifah di atas muka bumi Allah tidak kira sama ada sebagai pemimpin kepada masyarakat, organisasi, keluarga atau sekurang-kurannya diri sendiri, seseorang mesti merencanakan tugasannya agar semua tanggungjawab dapat diselesaikan pada masa yang sepatutnya dengan baik. Kemahiran dan pengetahuan tentang fiqh awlawiyat akan dapat membantu menilai prioriti (keutamaan) setiap tugasan yang hendak dilakukan lebih-lebih lagi apabila berlaku pertembungan antara tuntutan-tuntutan tersebut.
KEPENTINGAN MEMPELAJARI FIQH AWLAWIYAT :
1. Mengetahui dan meletakkan sesuatu perkara di tempat yang betul (adil), dengan mengutamakan yang paling utama daripada yang utama, dan mengutamakan yang penting daripada yang kurang penting dalam kehidupan seharian
2. Merencana gerak kerja lebih terancang, bersepadu dan efektif mengikut prioriti yang tepat, lantas memajukan diri, organisasi dan Islam
3. Mengelakkan pembaziran masa, tenaga dan sebagainya yang merugikan diri dan Islam kerana kesilapan mengutamakan yang kurang penting daripada lebih penting

Sheikh Ibnu Taimiyah rahimahullah berkata :
“Bukanlah orang yang cerdik itu orang yang mengetahui mana yang baik dari yang buruk, tetapi orang yang cerdik ialah yang mengetahui perkara yang terbaik dari dua perkara yang baik dan perkara yang terburuk daripada dua perkara yang buruk.”

ASPEK-ASPEK PENTING DALAM FIQH AWLAWIYAT :
1. Mengetahui Maqasid Syariah (Objektif /tujuan syariat)
Maqasid Syariah ialah merealisasikan memaslahatan hamba (manusia) dan menghalang kemudaratan daripada mereka di dunia dan akhirat.

5 Jenis kemaslahatan manusia yang dijaga oleh syariah ( ( الكليات الخمسة:
a. Menjaga agama
b. Menjaga jiwa
c. Menjaga akal
d. Menjaga keturunan
e. Menjaga harta

Teknik penjagaan terhadap 5 aspek tersebut adalah mengikut urutan keutamaan berikut:
a. Ad-Doruriyat : Perkara yang amat diperlukan sama ada didunia atau di akhirat. Ketiadaannya akan membawa kemusnahan hidup di dunia dan akhirat

b. Al-Hajiyat : Perkara yang diperlukan manusia untuk mengelakkan daripada kepayahan dan kesulitan.Ketiadaannnya menyebabkan manusia berada dalam kesempitan tetapi tidak sampai kepada kemusnahan hidup.

c. Al-Tahsinat : Perkara kesempurnaan yang dituntut oleh maruah atau harga diri dan ketinggian akhlaq. Ketiadaan perkara ini tidak sampai memusnahkan hidup atau menyempitkannya, tetapi akan menjadikannya aib pada pandangan orang yang berakal.

2. Neraca Pemilihan (Tarjih) apabila berlaku pertembungan
a. Apabila bertembung antara beberapa maslahah:
· Mengutamakan perkara doruriyat daripada hajiat dan perkara hajiat daripada tahsinat
· Mengutamakan menjaga agama, kemudian jiwa,kemudian akal,kemudian keturunan, dan terakhir harta.
· Mengutamakan maslahah umum daripada maslahah individu.

b. Apabila bertembung di antara beberapa mafsadah:
· Mengutamakan mafsadah yang lebih sedikit / ringan daripada mafsadah yang lain

c. Apabila bertembung di antara maslahah dan mafsadah
iaitu sekiranya mengambil maslahah terpaksa mendapat mafsadah, atau jika mengambil mafsadah akan menghilangkan maslahah, maka perlu melihat kepada saiz maslahah dan mafsadah tersebut :
· Jika mafsadah lebih besar / banyak daripada maslahah, maka tinggalkan perkara yang mendatangkan mafsadah tersebut walaupun akan kehilangan maslahah yang sedikit.
· Jika maslahah lebih besar / banyak daripada mafsadah, maka lakukan perkara yang mendatangkan mafsadah yang kecil tersebut kerana akan memperolehi maslahah lebih besar / banyak.

3. Kaedah Az-Zaraie’( الذرائع) dan hubungannya dengan Fiqh Al-Awlawiyat
الذرائع adalah jama’ kepada الذريعة yang bermaksud jalan (wasilah) atau sebab kepada sesuatu.

Kaedah usul ada berbunyi :

الوسائل له أحكام المقاصد . فما لا يتم الواجب إلا به فهو الواجب .وما يتم المسنون إلا به فهو مسنون.
وطرق الحرام والمكروهات تابعة لها. ووسيئل المباح مباح.

Berdasarkan kaedah ini :
· setiap wasilah yang membawa kepada perkara yang haram, maka ia juga haram , dan setiap wasilah yang membawa kepada perkara yang wajib, maka ia juga menjadi wajib.
· Mafsadah adalah suatu yang terlarang dan setiap jalan kepada mafsadah adalah dilarang. Manakala maslahah adalah perkara yang dituntut dan setiap jalan membawa kepada maslahah adalah dituntut.
· Dari sinilah, timbulnya kaedah: الذرائع سد dan فتح الذرائع

4. Peringkat-peringkat dalam hukum-hakam syariat mengikut keutamaan
a. Peringkat-peringkat perkara suruhan
· Fardu Ain berkaitan hak orang ramai (jamaah)
· Fardu Ain berkaitan hak individu
· Fardu Kifayah
· Sunat Muakkad
· Sunat biasa / mustahabbah
( Nota :
· Suruhan yang memberi manfaat kepada orang ramai diutamakan daripada suruhan yang memberi manfaat kepada individu
· Diutamakan amalan hati daripada amalan anggota dan didahulukan aqidah daripada amal kerana aqidah adalah asas terbinanya amal )

b. Peringkat-peringkat larangan
· Haram
- Akbarul kabair (dosa paling besar)
- Al-Kabair (Dosa besar)
- As-Soghoir (Dosa Kecil)
· Makruh
(Nota : maksiat hati lebih terlarang daripada maksiat anggota)

5. Ibadah Yang Paling Afdhal
Ibadah yang paling afdhal di sisi Allah tidak dapat diputuskan secara qat’ie kerana ia berbeza mengikut tempat, masa, dan individu itu sendiri. Yang pasti, setiap waktu ada kewajipannya yang dikhususkan untuk mencapai keredhaan Allah dan kewajipan inilah yang paling afdhal pada waktu tersebut. Contoh : perkara paling afdhal apabila datang tetamu ialah menunaikan haknya dan melayannya. Ini lebih utama daripada berwirid yang sunat.

Wasiat Khalifah Abu Bakar As-Siddiq kepada Saidina Umar sebelum kewafatan baginda :
” Sesungguhnya bagi Allah amalan pada waktu malam yang tidak diterima (jika dilakukan) pada waktu siang, dan bagi Allah amalan siang hari yang tidak diterima( jika dilakukan)pada malam hari, sesungguhnya Allah tidak menerima amalan sunat sehingga diamalkan amalan fardhu.”

CONTOH PRAKTIKAL FIQH AWLAWIYAT DARI AL-QURAN DAN AS-SUNNAH :
· Surah At-Taubah ayat 24 : Tuntutan mengutamakan ketaatan kepada Allah, Rasul dan jihad di jalan Allah (menjaga agama) daripada kecintaan kepada ayah, anak, saudara, isteri, keluarga, perniagaan, dan harta (dunia)
· Perjanjian Hudaibiyah : Rasulullah menerima syarat musyrikin yang kelihatan merugikan kaum muslimin dalam jangka pendek kerana ada maslahah jangka panjang lebih besar hasil perjanjian tersebut
· dan banyak lagi.. link

Suka entri ini? (=^_^=)

comment 0 comments:

--------------------------- (=^_^=) ------------------------------

Related Posts with Thumbnails

Followers

© 2010 Genius Resources is proudly powered by Blogger