Click ... Terima kasih.

Click Me! Click Me! Thanks
Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?
Ingatkan daku...
Ingatkan kesilapan dan kesalahanku kerana Sayangmu,
Bukan kerana benci dan cemburu...
{wansiti}

Search

POST-TO-DO

DEALER TOPUP MALAYSIA
SEWA RUMAH DI KOTA BHARU, KELANTAN PENGANGKUTAN DISEDIAKAN
Tambah PENDAPATAN Paling Mudah Dengan SIMPAN EMAS!!!

7 Petua Mudah Ingat Apa Yang Dipelajari [Petua 7]

Petua yang terakhir buat untuk mudah ingat apa yang dipelajari ialah ‘mengaitkan sesuatu yang dipelajari itu kepada sesuatu yang sedia ada diketahui’. Hmm…jangan risau jika anda kurang pasti apa maksudnya…..  

Begini, bayangkan anda sedang belajar tulisan dalam bahasa Cina. Jika anda pertama kali melihat tulisan dalam bahasa Cina, anda akan rasa sangat sukar mengenal pasti perbezaan antara setiap huruf-huruf itu. Ini adalah kerana anda tidak tidak boleh mengaitkannya kepada apa yang pernah anda lihat sebelum ini. Jika anda belajar Bahasa Inggeris, sekurang-kurangnya abjad A.B.C.D…dan seterusnya itu anda sudah biasa lihat. Apabila anda sukar untuk mengenal pasti perbezaannya, anda akan hadapi kesukaran untuk mengingatinya. 

Namun, jika anda boleh mengaitkan huruf-huruf itu kepada sesuatu yang anda sudah biasa lihat, anda akan lebih mudah mengenalpasti huruf-huruf tersebut. Contohnya, ada huruf yang anda kata ‘macam gambar pokok rendang’. Ada huruf yang macam bentuk ‘H’. Ada huruf yang macam orang sedang berlari. 
Mengaitkan huruf tulisan Cina kepada bentuk-bentuk yang anda kenal itulah yang dimaksudkan dengan ‘mengaitkan sesuatu yang dipelajari itu kepada sesuatu yang sedia ada diketahui’. 

Apabila anda belajar sesuatu yang baru, anda akan lebih mudah ingat jika anda kaitkan pelajaran baru itu kepada sesuatu yang anda sudah tahu. Ini bermaksud, anda perlu memberikan makna atau maksud kepada apa yang anda pelajari.

Katakan anda sedang menghafal subjek Sains, organ dalaman telinga contohnya. Ada satu bahagian dalam telinga namanya Cochlea. Mungkin sukar untuk anda ingat nama ini kerana anda jarang mendengarnya. Tetapi, apa kata jika anda tukarkan Cochlea ini kepada perkataan ‘Kak Lia’ dan bayangkan seorang perempuan berpangkat kakak yang anda panggil Kak Lia? Ia lebih mudah diingat bukan.

Satu contoh lagi dalam organ telinga ialah eardrum. Anda tahu drum itu adalah gendang. Jadi, apa kata anda kaitkan eardrum kepada satu gambar gendang kecil yang ada dalam telinga? Ia lebih mudah diingat bukan?

Jadi, mulai hari ini, kaitkan apa-apa sahaja yang anda pelajari kepada sesuatu yang anda sudah ketahui.

Selamat mencuba.

sumber: Osman Affan

Suka entri ini? (=^_^=)

comment 0 comments:

--------------------------- (=^_^=) ------------------------------

Related Posts with Thumbnails

Followers

© 2010 Genius Resources is proudly powered by Blogger