Click ... Terima kasih.

Click Me! Click Me! Thanks
Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?
Ingatkan daku...
Ingatkan kesilapan dan kesalahanku kerana Sayangmu,
Bukan kerana benci dan cemburu...
{wansiti}

Search

POST-TO-DO

DEALER TOPUP MALAYSIA
SEWA RUMAH DI KOTA BHARU, KELANTAN PENGANGKUTAN DISEDIAKAN
Tambah PENDAPATAN Paling Mudah Dengan SIMPAN EMAS!!!

Wordpress lebih baik dari Blogspot? Ini caranya...

Hari ni wansiti nak kongsi satu link yang menggugat tumpuan wansiti semasa berblog nie.. Terima kasih En. Anas kerana sudi menggugat kemaintainan yang dikekalkan buat sekian lamanya =p 
Setelah penjelasan yang panjang-lebar ni. Rasa ada benar. Ada betul-nya di situ. Jika berkesempatan, wansiti memang teringin nak ubah blog ni kepada wordpress. Tapi, kena kaji dan teliti dulu apa yang penting. Pendirian yang tetap perlu ada akhirnya.... link nie wansiti copy-abes sampai komen-komen para pembaca.. kerana dirasakan semua penting~ wink! wink!

6 July 2010 39 Comments

Hi. Hari ni aku kembali lagi dengan tutorial untuk pengguna Blogger. Berniat untuk bertukar ke self-host dan mahu menggunakan WordPress. Tapi tidak tahu bagaimana mahu memindahkan entri-entri lama yang berada di Blogger. Jadi, aku ingin menunjukkan cara bagaimana memindahkan kesemua entri-entri aku di Blogger ke WordPress. Mungkin sesetengah orang mencadangkan aku  menggunakan fungsi import yang terdapat didalam WordPress ini sendiri. Setelah beberapa kali mencuba, aku tidak berjaya memindahkan kesemua entri-entri dan komen yang terdapat di Blogger kerana kuantitinya terlalu banyak. Setelah mencari di laman carian Google, aku menjumpai satu cara mudah untuk memindahkan kesemua entri dan komen tersebut tanpa meninggalkan satu pun. Nak tau bagaimana, ikuti tutorial dibawah.
1. Pertama sekali, log masuk ke dalam akaun Blogger korang dan klik pada bahagian Settings.
2. Pada bahagian Blog Tools,  sila pilih Export blog.
3. Seterusnya, klik pada butang Download Blog untuk memuat-turun file Blogger Atom Export. Size file ini mengikut kuantiti entri dan komen di blog korang. Sila simpan file ini di tempat yang mudah korang cari kerana ia akan digunakan untuk entri selepas ini.
1. Sila ke laman Blogger2Wordpress melalui link dibawah.
2. Seterusnya, klik pada Browse_ dah masukkan file Blogger Atom Export yang korang muat-turun tadi dan klik pada Convert.
3. Sebaik sahaja klik pada butang Convert, sila tunggu file tersebut diupload dan diconvert ke file WordPress WXR Export. Sebaik sahaja proses tersebut selesai, korang perlu memuat-turun file tersebut. Kerana ia penting untuk proses seterusnya.

1. Proses ini adalah proses terakhir pemindahan. Log masuk ke akaun WordPress korang dan pergi ke Tools > Import
2. Sila pilih WordPress. Jika korang menggunakan WordPress 3.0, korang perlu memuat-turun Install Importer. Jangan risau, muat-turun saja file tersebut. Selepas memuat-turun file tersebut, aktifkannya.
3. Selepas korang mengaktifkan plugin Install Importer, paparan seperti diatas akan keluar. Masukkan file WordPress WXR Export dengan menekan butangBrowse dan klik pada butang Upload file and import.
4. Sebaik sahaja file tersebut siap diupload, korang perlu menamakan penulis/Author entri-entri tersebut. Korang boleh memindahkan file-file yang terkandung didalam entri semasa di Blogger. Korang juga boleh membiarkan file tersebut di Blogger, kerana pihak Blogger tidak akan membuangnya. Klik pada butang Submit sebaik sahaja korang selesai membuat tetapan.
5. Tahniah. Korang telah berjaya memindah kesemua entri, komen, page, dan label ke dalam WordPress. Selamat menggunakan WordPress. Untuk maklumat korang, kesemua label telah ditukarkan menjadi Categories. Untuk menukarkannya kepada Post Tags sila ke Tools > Import dan pilih Categories and Tags Converter.
p/s : Kepada sesiapa yang mahu mencuba WordPress, korang boleh merujuk padaE-Book Pemasangan WordPress Berbahasa Melayu. Di E-Book tersebut, korang diajar untuk memasang WordPress pada Hosting percuma atau pada sistem komputer korang. Ia bagus untuk kepada Blogger yang ingin mencuba WordPress dan berpindah ke self-host.
Artikel ini dipaparkan dibawah lesen Attribution-Share Alike 3.0 Unported.






[Tips]Blogger Ke WordPress Tanpa Kehilangan PageRankAssalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Sebelum ni aku ada membuat tutorial mengenai cara bagaimana...
MrPiratz – Kini Di Platform WordPressAssalamualaikum dan salam sejahtera. Pertama sekali aku ingin ucapkan selamat datang ke laman blog...
Muat-turun 3 E-Book Pemasangan Windows PercumaJika sebelum ini aku ada berkongsi 2 E-Book Tutorial Pemasangan Wordpress dan pada hari ini pula aku...
Sembunyi & Lihat HTML CodeSetelah sekian lama aku menulis entri tentang Windows 7 dan aplikasi. Kini aku kembali unyuk menulis...

  1. mohdisa 6 July 2010 at 1:07 AM #
    aku pindah dlu dgn cara nilah. mudah dan senang, tapi mengambil masa lama skit. ada satu cara, import terus dari wp jerk. hehe
    mohdisa´s last blog ..Cuti Cuti MalaysiaMy ComLuv Profile
    • Mr Piratz 6 July 2010 at 1:12 AM #
      Memang lebih mudah import dari wordpress terus.. tapi aku dah try import entri aku berkali2. tak sume label, entri, dan komen diimport… maybe sebab entri n komen banyak sangat kot….
      i’m happy with wordpress.. huhu…
  2. sendra 6 July 2010 at 1:11 AM #
    salam..saya baru je bertukar dari blogger ke wordpress..apa yang ada didalam wordpress memang mengagumkan dan masih banyak lagi benda yang belum di explore..
    tapi saya ada masalah sikit dimana setiap apa yang saya update dalam blog di platform baru,ia tidak update dalam blogroll orang lain yang meletakkan blog saya dalam blog mereka..(saya memakai domain yang sama dari blogger ke wordpress)..jadi macamana eh?boleh bantu tak?
    sendra´s last blog ..Personal – Berdiam diri bukan bermaksud pergiMy ComLuv Profile
    • Mr Piratz 6 July 2010 at 1:18 AM #
      maksud ko google friends connect tue ke? orang yang follow k0 xdapat update entri terbaru di wordpress kan.. hm.. nanti aku try cari jalan penyelesaiannya. Kalau dah jumpa nanti saya bagitau.. :love: :love:
  3. fredley 6 July 2010 at 1:36 AM #
    ko guna worldprezz ke ni..
  4. bubbles182 6 July 2010 at 1:43 AM #
    knape nak tuka WP?
    ape lebih WP dr BS?
    penah terpikir nak tuka tp slalu nk tau ape lebih & kurang nye.
    ape kate tlg buat post Pro & Cons 2-2 tu dulu, baru leh pikir nak tuka ke x. :P
    bubbles182´s last blog ..A house is not a homeMy ComLuv Profile
    • Mr Piratz 6 July 2010 at 1:45 AM #
      Baik la kak.. Esok2 la plak.. nak tido nih..
      Tapi jangan salah paham plak nanti…
  5. hanisaleeya 6 July 2010 at 1:52 AM #
    hehe.. baru jumpa ek? fuh! tahniah sebab jumpa.. haha.. ari tu penat g cari tutorial kat wordpress.. download blog tu dah biasa buat dah.. sekali godek2 wordpress tak jumpa lak butang import.. nasib baik ada wordpress.net..
    hanisaleeya´s last blog ..Rindu SrikandiMy ComLuv Profile
    • Mr Piratz 6 July 2010 at 2:00 AM #
      eceli bende ni dah lame jumpa… cuma mase tu blom pki wordpress lagi… pakai blogspot lagi… :[ :[
  6. Dakjaat 6 July 2010 at 2:35 AM #
    wordpress best.. percayalah.. :D
    • Mr Piratz 6 July 2010 at 2:38 AM #
      oyeah… betul tu bro… tapi pastikan mencari hosting yang stabil… betul tak bro?
  7. Affan Ruslan 6 July 2010 at 3:45 AM #
    nice one lah.
    tapi kalau dak tukar ke wordpress maknanya ranking kita semua start balik kan walaupun kita guna domain sama (.com/.net..com.my etc) ???
    Affan Ruslan´s last blog ..Saya Seekor PandaMy ComLuv Profile
    • Mr Piratz 6 July 2010 at 7:33 AM #
      ranking tue tak melambang apa-apa jika orang suka akan penulisan kita… jangan pentingkan trafik, pentingkan content.. bila content mantap, trafik akan datang dengan sendiri… bila trafik banyak datang, dapatlah ranking yang bagus… :love: :8
    • Helmi Asyraf 8 July 2010 at 2:15 AM #
      Sebenarnya, kalau x silap, kalau buat step ni je, akan affect page kita kat Google sebab link structure aka permalink akan berubah.
      Kena buat some tweking sket kalau nk maintain pagerank kita especially kalau blog dah ade pagerank yang tinggi-tinggi. Kalau x, buat tensen je nnt kan ;)
      Cuba refer page ni:
      p/s maybe Encik Arif boleh update/buat mini post pasal bende ni. Mesti ade orang tertanya-tanya :-[)
      • jen 24 August 2010 at 2:58 PM #
        betul, cik piratz ni pun dah buat redirect. cuba pergi ke mrpiratz blogspot. dia akan redirect kita ke mrpiratz.com dalam masa 3 saat.
        boleh cik piratz ajarkan?
        • Mr Piratz 24 August 2010 at 3:07 PM #
          hm.. saya sedang tulis entri bagaimana nak nak kekalkan pagerank jika berpindah ke wordpress. so tak perlukan redirect.. so sebelum pukul 6 petang ni (24/08/2010) akan dipublish…
  8. syahirul 6 July 2010 at 6:56 AM #
    cayala bro.. semat la entri ko.. gud2.. rujukan utk ramai ni.. :D :D
    syahirul´s last blog ..Mak- abah- sampaikan salam adik pada AllahMy ComLuv Profile
    • Mr Piratz 6 July 2010 at 7:34 AM #
      Hanya sekadar berkongsi… semoga dunia blogging malaysia maju.. huuhu..
  9. Scromix 7 July 2010 at 5:11 AM #
    Dulu ada kesilapan pada hosting cmne mana ntah, tak bole import. pas rujuk admin hosting baru bole.
    Scromix´s last blog ..3 Permainan Kanak-Kanak Yang Semakin DilupaiMy ComLuv Profile
  10. Hadi 9 July 2010 at 10:30 AM #
    Salam bro ,
    saya masih baru dgn wordpress ni . jadi , kat mana nak cari kotak tool tu ha ? puas dah cari . tapi tak jumpa-jumpa pun .
    :oups: :oups:
  11. wazy 9 July 2010 at 11:16 PM #
    Wordpress adalah platform terbaik untuk semua blogger
    Saya sukakan WordPress :)
    wazy´s last blog ..percubaan pertamaMy ComLuv Profile
  12. Hadi 9 July 2010 at 11:53 PM #
    Salam bro ,
    dah tukar ke wp ni . tapi nak edit2 sikit . boleh tak share macam mana nak tukar tema ? tukar tema mystique .. :oups: :oups:
  13. syahrilhafiz 10 July 2010 at 9:20 PM #
    wordpress terbaik…
    cayalah bro..
    banyak kan lagi entri macam nih
    p/s tak tuka tema lagi ke???hehe
    syahrilhafiz´s last blog ..Apa kata korang- Aku pilih iniMy ComLuv Profile
  14. naem 10 July 2010 at 11:54 PM #
    sekali comment2 ke dy pindh ?
  15. Azuan 12 July 2010 at 12:22 AM #
    emm, bagus tutorialnya.. sangat membantu.. siapa yang guna worpdress tau lah kehebatannya.. :)
    Azuan´s last blog ..Perlawanan Akhir World Cup 2010 – Netherlands Vs SpainMy ComLuv Profile
    • Mr Piratz 12 July 2010 at 12:35 AM #
      yup.. penuhkan komuniti wordpress Malaysia
  16. aizuddin 14 July 2010 at 8:02 AM #
    yes..wp terbaik dari ladang..hehe :)
    aizuddin´s last blog ..Tema Google Sempena Final Piala Dunia 2010My ComLuv Profile
  17. nazra 14 July 2010 at 11:12 AM #
    terima kasih! memang sangat2 berguna :D
    nazra´s last blog ..Apabila Si Anak Malu Dengan Ayahnya SendiriMy ComLuv Profile
  18. mrs jamal 21 July 2010 at 1:46 AM #
    tenkiu..dh lama cari tutor ni..memang teringin giler nak tuka ke wp ni?.
    bro nak tanye 1…bila dh tuka ke wp..n kite wat alamat baru..mknenye folowwer kite yang dulu2 dh xleh jejak la ee
    mrs jamal´s last blog ..Selamat pagi sayangMy ComLuv Profile
    • Mr Piratz 21 July 2010 at 1:50 AM #
      takla… boleh bawak skali.. :o:
  19. mrs jamal 21 July 2010 at 2:17 AM #
    dh berjaya pindah ke wordpress..tapi teruk jugak..sbb x reti nak edit2….
    mrs jamal´s last blog ..Selamat pagi sayangMy ComLuv Profile
  20. ray ban 15 August 2010 at 12:31 AM #
    akan ade effect pada SERP dan PR kite x??
    ray ban´s last blog ..Size guideMy ComLuv Profile
  21. annadzirah 31 August 2010 at 10:58 PM #
    hoho.
    sangat berguna!.
    on my way nak tukar ke WP.
    :D
    annadzirah´s last blog ..Susah Senang WanitaMy ComLuv Profile
  22. diriku 4 September 2010 at 12:54 PM #
    masih lg belajar..dlm proses nk tukar jgk :cool:


Suka entri ini? (=^_^=)

comment 0 comments:

--------------------------- (=^_^=) ------------------------------

Related Posts with Thumbnails

Followers

© 2010 Genius Resources is proudly powered by Blogger