Click ... Terima kasih.

Click Me! Click Me! Thanks
Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?
Ingatkan daku...
Ingatkan kesilapan dan kesalahanku kerana Sayangmu,
Bukan kerana benci dan cemburu...
{wansiti}

Search

POST-TO-DO

DEALER TOPUP MALAYSIA
SEWA RUMAH DI KOTA BHARU, KELANTAN PENGANGKUTAN DISEDIAKAN
Tambah PENDAPATAN Paling Mudah Dengan SIMPAN EMAS!!!

Ustaz boleh tak kalau disyurga nanti, saya tak nak suami saya ada bidadari? PART 1

Artikel menarik untuk dibaca oleh kawan-kawan yang lain juga.. sumber asal artikel ini, wansiti belum ketemu..ada sesiapa tahu?

Soalan ini pernah dikemukakan oleh  seorang wanita (entah datin mana tah), sewaktu sesi soal jawab dalam satu  kuliah (kalau aku tak silap, oleh Ustaz Dato Abu Hassan Din Al-Hafiz), pada  sekitar awal 90-an. 

Jawapannya nanti dulu. Aku nak bincang hal yang lebih  penting. Haha.. Datin tersebut wajar diberi ucapan syabas kerana berani  menyuarakan apa yang terbuku di kalbu ramai wanita. Tapi pasti kebanyakannya  tak tergamak nak luahkan perasaan tu. 
Mmm...nampaknya sampai begitu sekali  kaum wanita ni meluat dengan bidadari syurga. Aku guna perkataan 'meluat'  sebab aku rasa inilah istilah yang paling sopan. Mungkin ada yang sampai rasa  benci bila mendengar perkataan 'bidadari', aku tak nafikan. 
Apa puncanya  sampai jadi macam tu? Penjelasan yang paling mudah, sebab cemburu. 

Penjelasan yang lebih mendalam; sebab wanita sebegitu  menyangka bahawa suaminya adalah MILIK mutlak si isteri. Sebagaimana miliknya  terhadap kereta Mercedesnya dan rumah banglonya. Tak mahu KONGSI dengan orang  lain. 

Aku pernah menghadiri majlis ilmu yang dianjurkan satu jemaah tabligh..ustaz yang sedang memberi amanat kepada bakal-bakal da`ie itu ada  menyebut, "Jangan sekali-kali ceritakan mengenai bidadari apabila anda  sedang membicarakan tentang nikmat syurga di khalayak yang ada  wanita menghadirinya. Dikhuatiri jika anda tidak bersedia dengan ilmu yang  cukup, majlis ilmu itu akan hanya menimbulkan rasa benci di kalangan wanita  yang masih lemah imannya.." 

Fuhh~! Sampai begitu sekali rupanya.  Dahsyat.. 

Aku tak sangka sampai begitu sekali, hingga 'pantang' disebut  tentang bidadari di depan wanita. 

Tapi..Dalam Al-Qur'an kan bidadari  disebut tanpa berselindung? Ohoho...mungkin tak apa la sebab kebanyakan  wanita di luar sana tak faham pun bila mendengar atau membaca  Qur'an. 

Habis, nak biarkan macam tu je? Biarkan je wanita 'bermusuh'  dengan bidadari? Tak ada cara nak 'mendamaikan' dua golongan ni ke? Biar  aku beritahu apakah jawapan ustaz yang awal tadi. 

"Di syurga nanti, selagi  puan tak berenggang dengan suami puan, suami puan seakan-akan tak nampak pun  bidadari.. Tak perlu lah puan risau sangat. Yang penting sekarang, usahakan  agar puan bersama suami dapat menjadi ahli syurga. Kalau isteri terpaksa  masuk neraka buat sementara, dan suami yang masuk syurga dulu, saya tak jamin  la bidadari tak ganggu dia.." Padat dan bersahaja jawapan yang diberikan  ustaz, disambut gelak ketawa hadirin. Si datin tunduk sambil tersenyum  kelat. 

Hmm..kenapa suami tak nampak bidadari bila isterinya ada? Sebab wanita   ahli syurga kelak akan dijadikan oleh Allah sebagaiketua bidadari.  Hebatnya kecantikan ketua bidadari ni, adalah ibarat cahaya bulan mengambang  penuh di musim panas. Para bidadari yang lain pula ibarat bintang-bintang  yang bertaburan di sekelilingnya. Hanya menyerlah tika bulan menyepi. 

Maka  apabila Ketua Bidadari itu hadir, si suami seolah-olah terpukau, dan bidadari  yang lain seakan tak kelihatan, ataupun nampak kecil saja. Macam gadis jelita  dikelilingi budak-budak tadika. Tentu saja fokus si suami takkan beralih dari  melihat isterinya. 

Hebat kan ? Tapi macam mana kalau tiada bidadari langsung?  Kan lagi bagus kalau tiada saingan? 
Tidak juga. 

Andai tiada bidadari,  maka cantiknya Ketua Bidadari umpama bulan penuh di langit yang kosong.  Kejelitaannya jadi kurang menyerlah kerana dia cantik sorang-sorang, tak ada  siapa yang kurang dari dia, jadi pada siapa dia nak dibandingkan? Pada jiran  di mahligai bersebelahan yang jaraknya sejauh mata memandang? 

Wahai wanita  penghuni syurga; anda sama cantik saja dengan Ketua Bidadari yang lain. Tak  berapa seronoklah. Anda hanya paling cantik di mata suami anda. Begitu juga  Ketua Bidadari yang menjadi jiran anda, tercantik di mata suaminya. 

Satu  perkara lagi, para bidadari syurga adalah penghuni asal yang telah Allah  tempatkan di situ. Mereka penduduk asal syurga. Tak bolehlah nak halau mereka  pula. Nanti mereka mengadu pada Allah. Mereka tidak pernah berbuat dosa,  taraf mereka seakan malaikat yang sentiasa makbul doanya. 

Cuma mereka ini  Allah kurniakan nafsu sebagaimana manusia. Tetapi nafsu mereka bersih (tidak  takabbur terhadap Allah) dan tidak terhijab. Dalil tentang mereka mempunyai  nafsu, dalam surah Al-Waqi`ah ada ayat yang berbunyi `uruban atraaba, yang  apabila diterjemahkan bermaksud: 
"sentiasa merindui (suami mereka yang berada  di dunia) dan muda belia usia mereka". 

Di dalam bahasa Arab, kalimah  `uruban juga bermaksud berahi berpanjangan.. Dalam istilah yang agak kurang  sopan (minta maaf), mereka ini sentiasa merindui jimak. Saya mohon maaf  sekali lagi, tapi wanita dengan sifat sebeginilah yang diidamkan oleh hampir  semua lelaki. (ah..aku rasa bukan HAMPIR semua, tapi memang SEMUA lelaki  normal macam tu). 

Tentang pengertian kalimah atraaba pula, nantilah bila ada  masa yang sesuai aku huraikan dalam artikel yang khusus tentang bidadari..for  guys only. Baiklah. Anda dah nampak, cara untuk mengelakkan suami anda dari  melayani bidadari, ialah dengan sentiasa ada di sisi suami. Senang saja  bukan? Barulah bidadari lain tak 'kacau daun'. 

Betul? 

Tapi adakah anda  pasti? 
Kita rujuk sebuah hadith yang menceritakan tentang keadaan penghuni   syurga; Para Sahabat bertanya, adakah penghuni syurga melakukan jimak,  dan bagaimanakah keadaan mereka? Dijawab oleh Rasulullah, "Benar. Oh,   sungguh hebat sekali. Tenaga dan kenikmatan mereka Allah gandakan kepada  seratus, dan mereka sekali pun tidak akan merasa letih." ~au kama qaal Hmm. Maknanya, kalau Ketua Bidadari tak mahu berenggang dengan suami,  maka alamatnya tak keluar dari bilik la. Layanlah sampai dia puas. 

"Tak  kisah, janji dia tak layan bidadari.." mungkin itu jawapan   seorang wanita. 

Saya beritahu lagi; Ahli syurga juga tidak tidur, kerana  terdapat hadith yang menyatakan bahawa "tidur itu saudara mati, maka ahli  syurga tidak memerlukan kepada tidur, tidak mengantuk, dan tidak letih,  lapar, atau 
dahaga..". (au kama qaal) Jenuh la kali ni tak turun-turun  dari katil. Sanggupkah anda? Berapa minggu anda sanggup? Berapa tahun? Berapa  dekad? Berapa kurun? Jika di hati anda terdetik rasa bosan, para bidadari di  luar bilik akan mengetuk pintu sambil bertanya bilakah gilirannya akan  sampai. "Ketua! Biar kami pula ambil alih!" ..mungkin itu yang mereka  kata. "Biarlah diorang menunggu kat luar..aku takkan tinggalkan suami   aku!" 
Mungkin ada wanita yang berfikir begini. 

Izinkan saya bertanya lagi;  "Tak nak pergi shopping ke?" ; ) .... bersambung! -- PART 2--

Suka entri ini? (=^_^=)

--------------------------- (=^_^=) ------------------------------

Related Posts with Thumbnails

Followers

© 2010 Genius Resources is proudly powered by Blogger