Click ... Terima kasih.

Click Me! Click Me! Thanks
Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?
Ingatkan daku...
Ingatkan kesilapan dan kesalahanku kerana Sayangmu,
Bukan kerana benci dan cemburu...
{wansiti}

Search

POST-TO-DO

DEALER TOPUP MALAYSIA
SEWA RUMAH DI KOTA BHARU, KELANTAN PENGANGKUTAN DISEDIAKAN
Tambah PENDAPATAN Paling Mudah Dengan SIMPAN EMAS!!!

Bina Budaya Penyelidikan

Sejak negara mewujudkan universiti, kita sudah melatih ramai tenaga pengajar (pensyarah) dan bukannya penyelidik. Sebahagian kecil penyelidik yang ada di universiti ketika ini, terhasil atas inisiatif, minat dan kecenderungan tersendiri, dan sering mengharungi ranjau ketika melaksanakan penyelidikan mereka. Perancangan berstrategi membina sumber manusia penyelidik dan sistem sokongan pengurusan sangat diperlukan jika wawasan Universiti Penyelidikan ingin dijayakan.

Di Jepun, mereka membina budaya penyelidikan dan kecemerlangan sekian lamanya, kini mereka mula memikirkan untuk menjadi peneraju penyelidikan menggunakan konsep ‘Pusat Kecemerlangan Penyelidikan Global’.

Bagi Universiti Penyelidikan di Malaysia, kita perlu menerima hakikat, kita masih perlu membina budaya penyelidikan – memperkukuh sumber manusia penyelidik, kepemimpinan penyelidikan dan sistem sokongan pengurusan penyelidikan. Apakah usaha membina semua ini boleh dilaporkan kepada masyarakat? Atau mereka lebih berminat hasil segera yang dapat dimanfaatkan untuk menjana kekayaan negara? link

Suka entri ini? (=^_^=)

comment 0 comments:

--------------------------- (=^_^=) ------------------------------

Related Posts with Thumbnails

Followers

© 2010 Genius Resources is proudly powered by Blogger