Click ... Terima kasih.

Click Me! Click Me! Thanks
Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?
Ingatkan daku...
Ingatkan kesilapan dan kesalahanku kerana Sayangmu,
Bukan kerana benci dan cemburu...
{wansiti}

Search

POST-TO-DO

DEALER TOPUP MALAYSIA
SEWA RUMAH DI KOTA BHARU, KELANTAN PENGANGKUTAN DISEDIAKAN
Tambah PENDAPATAN Paling Mudah Dengan SIMPAN EMAS!!!

Zakat Biasiswa. Adakah Ia Tergolong Dalam Maal Al-Mustafad ?

Sekadar berminat dengan perbincangan mengenai zakat di sini, jadi.. saya kekalkan tulisan asal penulis di blog wansiti sebagai rujukan di masa hadapan.


STARTER…PENGURUSAN BIASISWA GURU PELATIH MENGIKUT LUNAS SYARIATIK

Alhamdulillah ari ni tercapai jgk cita cita aku nak tulis entri tentang fiqh..n kali ni aku amik sedikit masa korang
sEmUe para pembaca utk membincangkan tentang biasiswa kita…ya..bagi mahasiswa otak beku jumud tak bleh blah pastinya setiap kali mendapat tahu duit biasiswa telah selamat tiba dalam akaun bank mereka dengan jayanya akan bersorak gembiya dan melaungkan yippeeee….yahooooo….dan horeeeeeeyyyyy…koz girang y bersangatan…girang tu tak salah..yelah..fitrah..tapi apelah salahnye lau ucap Alhamdulillah….n bagi sedikit sedekah kat masjid masjid atau surau surau..biar elaun kita y dekat 430 dan 520 tu kurang2nye takde la habis kepada perut kita sahaja menjadi santapan nafsu..tapi ade jugak bahagian y jadi ibadahnya….kan kan..alah singgit pun tak kan la korang rase berat…call awek sampai berjam2 nak meletup enset dan panas cuping telinga tak per plak..then belanje awek n pakwe itu ini tak pe plak..nak sedekah singgit due dalam tabung surau dan masjid alangkah terketar ketarnya tangan..hmmmm…apa la…
Bytheway arini aku tak nak cakap tentang kelebihan sedekah coz sume org dah tau..aku just nak sentuh sedikit tentang entri y aku jumpa sewaktu melilau dalam internet ni tentang biasiswa dan zakat..tetibe je aku tertarik dengan jawapan y dikemukakan oleh seorang y bergelar moderator fiqh tentang hukum biasiswa dan zakat…
Soalannya berbunyi….jeng jeng jeng (efek suara nak bagi suspen skit)
salam, saya berkerja dan menyambung pengajian kedoktoran .. gaji dapat, elaun biasiswa bulanan pun dapat.

buat masa ni saya bayar zakat pendapatan.. tapi elaun biasiswa nak kena zakat juga ka.. ? ikutkan kalo sambung belajar ni fisabilillah juga.
Maka jawapan y diberikan ialah seperti berikut:
Gaji, elaun, bonus, biasiswa termasuk dalam pendapatan yang dikira dalam zakat pendapatan. Kerana semua tersebut adalah dalam kategori al-Maal al-Mustafaad.

Pengiraan zakat boleh dilakukan secara sekali gus, dengan mengira kesemua gaji tahunan dicampur dengan biasiswa tahunan. Daripada jumlah itu, ditolak perbelanjaan tahunan dan yang berbaki dikenakan zakat jika mencukupi nisabnya.

Bila aku wap timbang tara..rasanya tak jelas mana jawapan panel fiqh tu..keliru betul…coz aku rasa die macam tak telly dengan definisi maal mustafad itu sendiri…utk pengetahuan korang maal mustafad ni adalahsegala jenis hasil pendapatan atau pulangan atau bayaran yang diperolehi sebagai balasan atas perkhidmatan yang diberi. Ia dikenali sebagai upah, gaji, bonus, dividen, hasil sewaan, royalty, hibah, elaun, honorarium, pampas an, pencen, perniagaan bermusim dan lain-lain bentuk pendapatanyang berasaskan kerjaya atau sebagai ahli professional (rujuk definisi lembaga zakat Selangor..) dan tentulah biasiswa secara automatic tidak termasuk dalam kategori maal mustafad ini…bahkan ia akan susut kerana pelajar menggunakan wang itu untuk tujuan pembelajaran dan sara hidup mereka sedangkan mereka tiada sumber pendapatan lagi koz mereka adalah pelajar dan bukannya pekerja….
Tapi kalau merujuk kepada masalah y diajukan…biasiswa itu disebut sebagai elaun berkemungkinan besar mudah disalahfahami sebagai elaun dan otomatik akan digolongkan dalam kumpulan maal mustafad..oleh kerana itulah perlu sekali diberi perhatian dan perlu diingat bahawa maal mustafad hanya merangkumi
segala jenis hasil pendapatan atau pulangan atau bayaran yang diperolehi sebagai balasan atas perkhidmatan yang diberi
dan
yang berasaskan kerjaya atau sebagai ahli professional….
(tambahan maklumat..sepertimana zakat y lain…zakat maal mustafad ini pun ada haul jugak..rujuk link al ahkam kat bawah kalau nak tau lebih lanjut)
Dengan itu jelas biasiswa ataupun elaun biasiswa y diperolehi oleh pelajar tidak termasuk dalam kategori maal mustafad…(kekeliruan di atas mungkin timbul akibat daripada penggunaan istilah biasiswa yang turut dirujuk sebagai elaun biasiswa dan jenis biasiswa y diberikan seperti eleun sara hidup…elaun peralatan…dan sebagainya..rujukhttp://beliamuda.com/2009/06/tawaran-biasiswa-jpa-pengajian-dalam-negara-sesi-20092010/)
Jadi kesimpulannya menurut pendapat aku y jahil lagi sedikit ilmu ini biasiswa y diperolehi oleh pelajar tak perlu dizakatkan…Cuma dianjurkan utk memperbanyakkan sedekah…
Bagi y nak dapatkan penjelasan lanjut tentang zakat pendapatan ke atas harta maal mustafad ni blehlah pergi ke link berikut:
Link lembaga zakat Selangor
link jabatan mufti Kelantan
link pusat zakat negeri Sembilan
link al ahkam online
link hikmah zakat
link zakat
link zakat al fikrah online
ZAKAT PENDAPATAN BID’AH?
Ade beberapa individu y nak tunjuk pandai tak bertempat telah mencurahkan segala kebijaksanaan mereka untuk mengkaji dan seterusnya menyatakan bahawa zakat pendapatan ini adalah bid’ah..
Sedangkan ia telah difatwakan wajib oleh ulama fiqh muktabar sedunia dan jawatankuasa fatwa kebangsaan dan rumah zakat Indonesia…sila rujuk link entri tersebut di bawah:
kalo nak kira zakat secara online rujuk link berikut:
link ni sgt berguna koz ade banyak pautan tentang zakat dan kalkulator zakat pelbagai jenis
dan korang bleh bace pdf tentang fenomena zakat pendapatan ini
berikut adalah jawapan ustaz zaharuddin bile ditanya tentang kewajipan zakat pendapatan:
wa'alaikumussalam,
ye benar , memang ada pandangan yang mengatakan tidak perlu. tetapi syeikh dr yusof al-qaradhawi dalam tesis pHDnya telah berijtihad dgn dalil-dalil yang dikemukakan bhaawa ianya wajib dikeluarkan zakat oendapatan malah ia amat bertepatan dgn maqasid shariah ( tujuan shariah)
justeru, saya menyokong ijttihad beliau, bagaimanapun, ia hanya wajib bagi yg cukup syarat dan tidak wajib bagi semua yang ada pendapatan. perlu rujuk pusat zakat utk lihat kita berkelayakan atau tidak..kerana mereka telah mengeluarkan formula kira-kira (secara ijtihad juga) untuk menentukan tahap kita.
INTIHA : KESEDARAN BAYAR ZAKAT DAN PENGURUSAN HARTA MENURUT SYARIAT ISLAM
Peningkatan kesedaran membayar zakat pendapatan adalah penting. Walaupun pendapatan individu diklasifikasikan dalam fiqh sebagai harta yang diikhtilaf dikenakan zakat, namun di Malaysia fatwa wajib zakat pendapatan wujud dengan pewartaan fatwa Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan pada tahun 1997. Walaupun begitu hanya negeri Perak yang kekal tidak mewajibkan zakat pendapatan.
Walau bagaimanapun perlu difahami disini bahawa zakat pendapatan mempunyai banyak faedah sosio ekonomi sama seperti tujuan zakat yang lain. Maka semakin banyak kutipan zakat, semakin banyaklah wang dapat diagihkan dan dapat membantu asnaf terutamanya asnaf fakir dan miskin dalam kehidupan mereka.
Kutipan zakat yang banyak di negeri –negeri tertentu adalah sebenarnya banyak disumbangkan oleh kutipan zakat pendapatan. Peningkatan ini akhirnya akan dapat mewujudkan satu masyarakat yang saling mengambil berat antara satu sama lain terutamanya kepada isirumah Muslim yang mengalami kemiskinan tegar dapat dihapuskan secara beransur-ansur.
Link fatwa negeri perak y kate tak wajib zakat

Suka entri ini? (=^_^=)

comment 0 comments:

--------------------------- (=^_^=) ------------------------------

Related Posts with Thumbnails

Followers

© 2010 Genius Resources is proudly powered by Blogger