Click ... Terima kasih.

Click Me! Click Me! Thanks
Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?
Ingatkan daku...
Ingatkan kesilapan dan kesalahanku kerana Sayangmu,
Bukan kerana benci dan cemburu...
{wansiti}

Search

POST-TO-DO

DEALER TOPUP MALAYSIA
SEWA RUMAH DI KOTA BHARU, KELANTAN PENGANGKUTAN DISEDIAKAN
Tambah PENDAPATAN Paling Mudah Dengan SIMPAN EMAS!!!

Niat: Menulis kerana ... ?

Menulis Untuk Apa? (sumber)
Apa yang kita mahu sampaikan dalam tulisan kita dan ke mana kita hendak bawa pembaca melalui tulisan itu?

Ini soalan paling asas yang patut ditanyakan oleh seorang penulis Islam pada dirinya sebelum mula menulis. Persoalan ini adalah antara yang dikongsi oleh Sdr Hilal Asyraf dalam bengkelnya di GISB pagi ini, ketika menekankan perlunya penulis Islam berbeza daripada penulis bukan Islam.

Bagi Sdr Hilal Asyraf, fiksyen Islami bukan dilihat pada karya itu saja tetapi juga pada diri penulisnya, kerana diri penulis dan hasil karyanya mestilah selari. Apabila menulis, seorang penulis Islam mestilah berusaha mematuhi segala perintah Allah dan menjauhi segala larangan-Nya sebagaimana yang disarankan dalam tulisannya. Oleh itu, selain tulisan itu diniatkan untuk mengubah pembaca ke arah kebaikan, diri penulis juga ikut berusaha ke arah itu.

Menurutnya, fiksyen Islami bukan sekadar karya yang banyak menyebut nama Allah dan mengajak kepada kebaikan, tetapi juga karya yang lahir hasil daripada usaha penulisnya mengamalkan ajaran Islam secara keseluruhan.

Seorang Islam mesti menjadikan seluruh kehidupannya sebagai ibadah. Maka beliau menyarankan agar penulis Islam sentiasa mengajak pembaca kepada Allah dan syariat-Nya melalui tulisannya, kerana di situlah nilai ibadah pada kerja menulis.

Bagi beliau, adalah rugi bagi seorang penulis Islam yang menghasilkan karya 'Islami' tetapi niatnya menulis hanya untuk mendapatkan ganjaran wang. "Memang duit itu perlu, tetapi jangan jadikan duit matlamat utama dalam menulis. Kalau kita tidak niatkan untuk duit pun, kita akan dapat duit apabila kita dibayar royalti. Tetapi kalau niat kita memang untuk duit, hanya duitlah yang kita dapat," katanya.

Dalam menghadapi cabaran untuk menulis, penulis Islam dan penulis bukan Islam sama-sama akan menghadapi cabaran. Tetapi, katanya, mungkin bagi penulis Islam, cabarannya lebih lagi. Bagaimanapun, jika seorang penulis itu sudah murni niatnya, dia akan mampu menghadapi cabaran itu. Misalnya, dia tidak akan putus asa dalam menulis walaupun tulisannya dikritik atau dirasakan tidak akan mendapat ganjaran wang yang banyak, kerana dia jelas akan niatnya menulis. Beliau memberi contoh Habiburrahman El-Shrazy, yang telah menghasilkan 200 cerpen sebelum menulis novel Ayat-ayat Cinta yang menjulang namanya.

"Kalau dia putus asa setelah menulis 199 cerpen kerana namanya tidak dikenali, sudah tentu tidak akan lahir Ayat-ayat Cinta."

Bengkel dihadiri oleh 14 orang peserta. Bengkel ini adalah bengkel Sdr Hilal yang kedua bersama GISB. Bengkel selepas ini akan diadakan di Alor Setar pada 22 dan 23 Julai, insya-Allah.

Suka entri ini? (=^_^=)

comment 0 comments:

--------------------------- (=^_^=) ------------------------------

Related Posts with Thumbnails

Followers

© 2010 Genius Resources is proudly powered by Blogger