Click ... Terima kasih.

Click Me! Click Me! Thanks
Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?
Ingatkan daku...
Ingatkan kesilapan dan kesalahanku kerana Sayangmu,
Bukan kerana benci dan cemburu...
{wansiti}

Search

POST-TO-DO

DEALER TOPUP MALAYSIA
SEWA RUMAH DI KOTA BHARU, KELANTAN PENGANGKUTAN DISEDIAKAN
Tambah PENDAPATAN Paling Mudah Dengan SIMPAN EMAS!!!

Selsema BABI/H1N1 terlindung HIKMAH di sebaliknya?


Selsema, demam, batuk-batuk, kepala pening, sakit keringkong, sesak nafas, sengal badan, seram sejuk, kelesuan, cirit-birit, muntah-muntah dan mulut/telinga berbau kurang enak dari biasa adalah petanda mungkin anda dihinggapi penyakit SELSEMA BABI,. Saya tidak mahu menggunakn istilah H1N1 virus atau istilah-istilah masyuk yang lain bagi menggambarkan SELSEMA BABI ini. Sebab asal pnyakit ini memang ada kaitan dengan babi pn..buat apa nk sembunyi fakta yg memang sedia-diketahui orang khalayak?

Asal pnyakit ini dari hamba Allah yang bernama babi/khinzir (bahasa sopan bg babi, hehe..) ia adalah disebabkan oleh mana-mana virus dalam keluarga Orthomyxoviridae, berasal dari wabak yang menjangkiti populasi babi. Pada babi, wabak ini sejenis penyakit berjangkit yang mengganggu sistem pernafasan babi dan berpunca daripada salah satu jenis virus selesema. Jenis virus ini dikenali sebagai virus influenza babi (swine influenza virus atau SIV). Kesemua jenis SIV yang diketahui dikelaskan sebagai virus influenza A (biasa) atau virus influenza C (jarang). (http://helplineenterprise.wordpress.com)

Bagi yang bekerja dengan ternakan ayam dan babi terutama mereka yang terdedah secara langsung, berisiko dijangkiti sekiranya haiwan tersebut membawa jenis virus yang mampu menjangkiti manusia. SIV mampu bermutasi kepada bentuk yang membenarkannya menular dari manusia ke manusia. Jenis yang bertanggungjawab bagi wabak selesema babi 2009 dipercayai telah melalui proses mutasi ini. Saya ulangi, dipercayai…

Menurut sumber yg dipercayai, mereka yg berkerja dan terdedah secara langsung dengan ternakan, ayam, itik, babi mempunyai risiko tinggi untuk dijangkiti,. Namun, cuba kita perhatikan, dalam ramai-ramai mangsa yg telah meninggal dunia, berapa keratkah yg betul-betul makan/sentuh babi?

Rata-rata mangsa yg terkena wabak ini adalah dari kalangan kanak-kanak, pesakit diabetis, orang yg obeseti, pengidap asma, wanita mengandung dan orang yg berisiko/ mempunyai pnyakit kritikal.. jadi, kenapakah & berapa keratkah mereka-mereka yg memakan/menjual/mengerat babi ini menjadi mangsa SELSEMA BABI ini ??
Betapa seriusnya wabak yg berpunca dari hamba Allah, babi ni, menunjukkan bahawa setiap larangan Allah kepada manusia bukan sekadar dibiarkan berlalu di angin lalu, tp untuk dipatuhi dan diamalkan secara berkesan! Allah dah maktubkan dalam Quran, Surah Al-Maidah, ayat 3 yang bermaksud:

"Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging haiwan) yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, yang dipukul, yang jatuh, yang ditanduk, dan yang diterkam binatang buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya, dan (diharamkan bagimu) yang disembelih untuk berhala. Dan (diharamkan juga) mengundi nasib dengan anak panah, (mengundi nasib dengan anak panah itu) adalah kefasikan. Pada hari ini orang-orang kafir telah putus asa untuk (mengalahkan) agamamu, sebab itu janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepada-Ku. Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-redhoi Islam itu jadi agama bagimu. Maka barang siapa terpaksa kerana kelaparan tanpa sengaja berbuat dosa, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Baiklah, tak usah le kita membebel panjang-panjang lg, cukuplah sekarang tindakan seterusnya adalah berikhtiar dengan mengadakan Solat Hajat dan berDOA moga diri kita, keluarga dan teman rapat kita dijauhi daripada wabak ini. Para kepala keluarga, Ayah dan ibu umumnya, sama-sama menerapkan, menghidupkan dan menguatkan kembali pengamalan nilai-nilai Islam di dalam hidup berkeluarga kita. Masyarakat juga dinasihati supaya menjauhi maksiat dan perkara mungkar yg menjadi kemurkaan dan larangan Allah SWT.

Amalkan tips kebersihan diri yang sentiasa diwar-warkan di media-media massa skrg, sperti basuh tangan dengan bersih setiap kali menyentuh perkakasan di tempat awam (terutamanya bila berkeperluan untuk menyentuh makanan, mulut atau hidung sendiri). Banyakkan meminum air masak, memakan buah-buahan (epal, oren) dan memakan Vitamin C secara berlebihan  (bak kata housemate sy, Kak cty wabbit.. dalam kuantiti SERIBU biji sebulan..wow!)

Muhasabah balik diri-sendiri, ini adalah merupakan teguran dan peringatan dari Allah SWT untuk hamba-NYA setelah sekian lama kita dibiarkan hidup dalam kelalaian dan kealpaan mengejar nikmat sementara di dunia shingga lupa kepada keABADIan hidup di AKHIRAT yg KEKAL..

HINDARKAN MAKSIAT DAN DEKATKAN DIRI KEPADA ALLAH SWT

Suka entri ini? (=^_^=)

comment 0 comments:

--------------------------- (=^_^=) ------------------------------

Related Posts with Thumbnails

Followers

© 2010 Genius Resources is proudly powered by Blogger